AKTUALITY

Provoz ve státní svátky 5. 7. a 6. 7.

18.06.2021

Vážení klienti, rádi bychom Vás informovali, že na 5. a 6. 7. 2021 NEVAŘÍME z důvodu státního svátku. Jídlo na středu 7. 7. 2021 rozvážíme v běžné časy v úterý odpoledne (případně ve středu ráno pro trasy s ranním rozvozem).
číst dalej »

Objednávky přijímáme od 8.2.2021

29.01.2021

Naše výrobní kapacity jsou aktuálně vytížené na 100 %, z toho důvodu přijímáme nové objednávky až od pondělí 8.2. Děkujeme za pochopení
číst dalej »

Dočasně není možné platit v hotovosti/stravenkami u řidiče

21.09.2020

V souvislosti s opětovně zvýšeným výskytem onemocnění COVID-19 jsme bohužel opět nuceni z preventivních důvodů přerušit příjem plateb v hotovosti/stravenkami.
číst dalej »

další aktuality »

Práve se nachádzate: Úvodná strana / Aktuality

Zdravý jedálny lístok, spokojné bábätko  

Zdravý jedálny lístok, spokojné bábätko Vyvážená a pestrá strava je jedným z hlavných predpokladov spokojnosti a zdravia Vášho bábätka. V priebehu dojčenia je však vhodné sa niektorým druhom potravín vyhnúť. Viete ktorým?

text: Helena Vavrdová

Vo väčšine prípadov je hlavnou stravou prvých mesiacov bábätka materské mlieko. Prostredníctvom neho dostáva dieťatko všetky potrebné živiny, aj nevhodné. Preto je potrebné dbať na stravu a niektorým druhom potravín sa vyhnúť. Napríklad strukoviny, korenené, či príliš sladké jedlá, určité druhy ovocia a zeleniny, ťažko strávitelné šupky, pečivo z bielej múky apod. Dôležitý je dostatočný prísun ovocia a zeleniny, rastlinných aj živočíšnych bielkovín, vápnika a železa.

S chudnutím radšej počkajte

Je prirodzené, že Vám po príchode bábätka na svet zostanú nejaké popôrodné kilá. Rozhodne sa nepúšťajte do bezhlavého chudnutia, najmä v období šestonedelia. Ani po ňom ale nie je vhodné radikálne znižovať váhu. Len samotným dojčením denne spotrebujete vyše 2 000 kJ, preto by ste mali dbať na dopĺňanie potrebnej energie, aby ste nechudli príliš rýchlo. Za normálne môžeme považovať zníženie váhy do dvoch kíl za mesiac.

Zdravou a pestrou stravou navyše môžete dosiahnuť zhodenie kíl omnoho prirodzenejšou cestou, než hladovaním alebo unáhleným cvičením. Riešením však nie je ani prejedanie sa. Určite neplatia povery, že čím väčšie množstvo jedla zjete, tým viac mlieka sa Vám vytvorí. Tvorba mlieka je totiž ovplyvnená skôr frekvenciou dojčenia – čím častejšie bábätko dojčíte, tým viac mlieka budete mať. A aj keď má kvalita stravy na kvalitu materského mlieka len čiastočný vplyv, nezabúdajte, že dôležité živiny si ako prvé berie bábätko a Vaše telo môže trpieť nedostatkom. Strážte si preto skladbu Vášho jedálneho lístka a nezabúdajte ani na pitný režim.

S kávou opatrne

Dostatok tekutín síce tiež neovplyvňuje tvorbu materského mlieka, pripomeňme si ale, že Vaše telo prichádza dojčením o nemalé množstvo tekutín. Preto je namieste zvýšiť množstvo prijímaných nápojov približne o pol litra až jeden liter denne. Spotrebu kávy či ďalších nápojov obsahujúcích kofeín sa snažte minimalizovať.

Občasná slabšia šálka dieťatku neublíži, väčšie množstvo sa však môže prejaviť nepokojom a poruchami spánku. Ak uprednostňujete bylinkové čaje, poraďte sa s lekárom o ich zložení. Zaručené sú zmesi obsahujúce fenykel, aníz alebo rascu, ktoré pomáhajú stimulovať laktáciu a zároveň zabraňujú plynatosti.

Ako to všetko nezabudnúť?

Možno máte správne stravovanie v hlave rovnako, ako odhodlanie ho pravidelne dodržiavať. To všetko ale môže náročné bábätko a nedostatok času pre seba nečekane obrátiť naruby. V prípade, že nemáte sily na rozplánovanie si príjmu jednotlivých potravín alebo pravidelné varenie, môžete siahnuť po variante výživových škatuliek, ktorých zloženie si necháte zostaviť priamo na mieru. Existujú rôzne programy konkrétne pre tehotné a dojčiace mamičky, ktoré obsahujú potrebné druhy potravín v pomernom zastúpení a zároveň sa nemusíte báť, že by ste narazili na potenciálne rizikové zložky.

Ak sa napriek tomu u dieťaťa zlá znášanlivosť alebo alergia na niektoré potraviny objaví, nie je problém ich zo škatuliek po individuálnom dohovore vyradiť. Jedlo na celý deň je rozdelené do 5 porcií a vybrať si môžete škatuľky s konkrétnym množstvom prijatých kJ. Ku škatulkám si môžete zvoliť aj zeleninu, ktorá bude Vám aj bábätku vyhovovať. K najmenej problematickým druhom v tomto prípade patria mrkva, uhorka, ale tiež rôzne druhy šalátov.

Neodsudzujte všetky rizikové potraviny

Od štvrtého mesiaca veku dieťaťa je možné do Vášho jedálneho lístka zaradiť aj iné druhy zeleniny a potravín, pretože dieťa sa už dokáže viac hýbať a tým sa znižujú problémy spojené s plynatosťou. Ak ich navyše budete pridávať postupne, môžete dosť spoľahlivo zistiť, ktoré druhy sú pre Vaše bábätko problematické a zo zoznamu jedál ich vylúčiť.

V strachu z neznášanlivosti potravín totiž mnoho mamičiek vyradí aj také, ktoré sú veľmi prospešné a dieťatku vôbec nemusia vadiť. K najčastejším alergénom patria vajcia, kravské mlieko, arašidy, vlašské orechy, sezamové semienka a mak. Naopak, pri podávaní ryže, hydinového alebo hovädzieho mäsa a listovej zeleniny je riziko alergickej reakcie väčšinou minimálne. Rozhodne sa ale vyplatí uvedené potraviny neodmietať a najprv vyskúšať.

Podrobnosti o našom programe pre mamy.


« späť na zoznam aktualít

Objednejte si online

OBJEDNAT

Ukázka jídel

Zasílání novinek

Chcete být infomováni akcích a novinkách?
Vepište zde svou e-mailovou adresu.

Oblasti rozvozu jedál:

  • Bánovce nad Bebravou
  • Banská Bystrica
  • Bratislava
  • Bytča
  • Hlohovec
  • Nitra
  • Nové Město nad Váhom
  • Partizánské
  • Pezinok
  • Piestany
  • Povážský Bystrica
  • Senec
  • Topolčany
  • Trenčín
  • Trnava

Rozvoz Česká republika:

  • Brno
  • Olomouc
  • Praha
  • Ostrava

©2015 Zdravé Stravování • Všetky práva vyhradené • Všeobecné obchodné podmienky

Vytvořeno: Up-net Multimedia a Reperio